Naszódi Márton volt a vendégünk

Február 25-e igazán különleges élményt nyújtott számunkra, mert egy rendhagyó matematika előadáson vettünk részt. Az előadást Naszódi Márton tartotta, és a téma a Helly-tétel volt. Őszintén bevallom, hogy a cím elsőre kicsit ijesztőnek tűnt, hiszen soha nem hallottam még róla, de kíváncsiak voltunk, hogy mit is jelenthet pontosan. Az előadás nagyon érdekes és érthető volt, és miután végighallgattuk, rájöttünk, hogy bár a matematika gyakran bonyolultnak tűnik, valójában minden egyes részletnek megvan a maga helye, és ha odafigyelünk, könnyen megérthetjük.

A Helly-tétel egy olyan geometriai állítás, amely a konvex halmazokkal foglalkozik. Azt mondja ki, hogy ha egy véges számú pontot helyezünk el a térben úgy, hogy azok egy konvex halmazt alkotnak, akkor mindig létezik egy olyan kisebb konvex halmaz, amelynek a csúcsai az eredeti pontok egy részét tartalmazzák. Eleinte nem igazán értettük, hogy hogyan működik ez, de Márton példái segítettek abban, hogy jobban megértsük. Megmutatta, hogy bár elsőre bonyolultnak tűnik, a tétel valójában segíthet különböző problémák megoldásában, például hálózatokban vagy térbeli elrendezésekben.

Az előadás legjobb része az volt, hogy nemcsak a tételt magyarázta el, hanem arra is felhívta a figyelmünket, hogy hogyan tudnánk ezt az elméletet játékos formában megérteni. Így a feladat az volt, hogy csapatokban találjunk ki egy olyan játékot, ami segít megérteni a Helly-tételt. Bár nem volt egyszerű, próbáltunk úgy formálni egy játékot, hogy közben ne csak szórakoztató, hanem oktató jellegű is legyen.

Végül kitaláltunk egy térbeli kirakóst, ahol a csapatoknak adott pontokból kellett egy konvex halmazt alkotniuk. A játék célja az volt, hogy megtaláljuk azokat a pontokat, amelyek a Helly-tétel alapján összekapcsolódva kisebb, de teljesen konvex halmazt alkothatnak. A játék során figyelnünk kellett arra, hogy az általunk létrehozott halmaz valóban megfeleljen a tétel szabályainak. Nagyon szórakoztató volt, mert rengeteg kreatív ötlet jött elő, miközben próbáltuk megoldani a feladatokat.

Összességében úgy érezzük, hogy az előadás és a játék nemcsak érdekes, hanem hasznos is volt. Sokkal jobban megértettük, hogyan lehet a matematikai elméleteket alkalmazni a valóságban, és hogy a matematika nemcsak elméleti szinten létezik, hanem számos módon formálhatja a világunkat. Az egész élmény segített abban, hogy ne csak megértsük a tételt, hanem valóban élvezetes módon tanuljunk róla.

Máthé Kata, Deák Enikő, Kovács Zorka 9.a